Digital tilstedeværelse

Mange snakker om “ditt digitale jeg”, eller et “digitalt liv”. For oss gir det ingen mening. For oss  handler det om at mennesker med tanker og sjel, bruker digitale hjelpemidler for å mestre oppgaver. Når det er sagt, så finnes det mange nyttige verktøy for å kunne hjelpe til med dette.

Ordet Avatar, først almengjort av filmen med samme navn, men egentlig et ord som stammer fra Hindu. Det betyr noe slik som “en guds kroppslige tilstedeværelse på jorden” og følger oss i dag i veldig mange sammenhenger.  I IT verdenen så betyr det rett og slett ” Brukerens grafiske representasjon i en programvare, eller på nett” I den andre enden så har man en grafisk representasjon av en anonym bruker, eller en tenkt bruker. Da bruker vi uttrykket “Persona”

"Når man digitaliserer en verden som i sin natur er analog og veldig kompleks, så oppstår det unøyaktigheter. I sin natur forstår en datamaskin kun 0 og 1, alt annet må utledes og kombineres fra dette. Jo mere nøyaktig jo mer data. Dette må man ha i bakhodet når man lager roboter, og annen automatikk"
Kjell Olsen
MBA i Ledelse, Bedriftsøkonom, og ingeniør i data og elektronikk

Blandet virkelighet, mixed reality, eller augmented reality

Kjært barn har mange navn. Det er Microsoft  med sitt Hololense produkt som er kommet lengst med dette. Du har på deg et par briller med en gjennomsiktig skjerm. Det vil si infoen du ser på denne skjermen legger seg “over” det du ser i rommet bakenfor. Derav uttrykket blandet. Med denne teknikken kan du se f.eks møbler, bilder, tapet, andre mennesker, farger osv som om det var objekter i det rommet du befinner deg i.  

Dette har veldig mange anvendelser, og kombinert med kamera så kan dette flytte kompetanse, og hjelp ut til fjerne områder. Tenk deg f.eks service på installasjoner på fjell, offshore, osv der du kan bli geleidet med millimeter presisjon av en ekspert som ser det du ser, og kan vise deg på utstyr som er lokalt hos han.

Også innenfor kurs, utdanning, medisin, eiendom, bygg og andre praktiske disipliner markerer dette starten på en helt ny måte å tenke på.

Hva var spørsmålet?  Svaret er uansett Skyen !

Mange har nok hatt lignende samtaler med konsulenter tidligere, at uansett hva spørsmålet var så ville nok mye løse seg bare de fikk flyttet dataene over i skyen. For som kjent, over skyene skinner alltid solen. Men faktum er at de for mange av oss har rett. Har bedriften behov som strekker seg over avstander, og samler inn data fra sensorer rundt omkring i landskapet så må man ha tilgjengelig lagring og sentral oppsamling.

Det betyr ikke at du må flytte all IT til skyen, men for det som skal fornyes og effektiviseres, så hvorfor ikke ? Før eller senere går det den veien uansett..

Det som er viktig å tenke på her er at det viser seg at bordet fanger når det gjelder leverandør av IoT og kontorstøtte løsninger. Det er ikke lett å flytte dette i ettertid, så kanskje ikke pris er det rette kriteriet å vurdere på. Kanskje man heller bør vurdere levedyktighet?

Hva var spørsmålet?  Skyen ? jeg trodde en APP var svaret!

Data og informasjon er ferskvare. Jo tidligere og nærmere kilden den samles inn, jo større grad av nøyaktighet. Det at data samles inn i tidligere muliggjør også at din bedrift kan utnytte dataene til å ta bedre valg, kunne stoppe uheldige trender tidligere, eller kanskje se muligheter før andre.

For å kunne hente inn data så nært de som bidrar til å skape dem så er ofte en App på en telefon, eller et nettbrett det rette svaret. I andre tilfeller så er det bedre å tenke automatikk og IoT. Det som er viktig om svaret blir App, er at kostnaden med å samle inn data blir så lav som mulig. Da er det viktig at brukerne er involvert i utforming og tilpassing av brukergrensesnitt. Om det ikke er mulig fordi det benyttes en standard App så vær veldig bevist på at dette kan være et irritasjonsmoment, og at det kan gå ut over kvaliteten på data som blir samlet inn.

Hva med sosiale media ? eller SoMe for de innvidde.

Har man et produkt, eller et behov for å spre informasjon eller markedsføring så er det egentlig ikke noen vei utenom. Skal du nå det samme antallet mennesker gjennom tradisjonell markedsføring så koster det skjorta (og kanskje andre plagg også).  Det er ingen tvil om at dette er et tveegget sverd, og om dette ikke gjøres riktig så kan det skje stor skade på kort tid. For at det gamle utsagnet om at all PR er god PR så kreves det at du allerede har en tilstedeværelse på SoMe med en grunnstamme med trofaste følgere. 

Husk at det finnes flere kanaler enn Facebook, og at Instagram, snapchat, twitter, LinkedIn og til dels pinterest og fremvoksende media slik som TikTok kan være alternativer.

Det er viktig å tenke på hvem som egentlig er kundegruppen, og velge en kanal som passer best med hvem du ønsker skal høre budskapet.

Er tradisjonelle WEB-sider helt dødt ?

En webside i dag er som telefonkatalogen for 15 år siden. Det var fortsatt endel mennesker som bruker det til informasjon, men det er ikke måten å nå den yngste delen av demografien. 

Det er fremdeles feil å si at den har utspilt sin rolle, og for å bevare statisk informasjon, kontaktinfo, eller dybdeinformasjon så er en webside av helt uvurderlig verdi. Det er også nyttig å tenke på at det kun er det som ligger på WEB som plukkes opp av Google og andre søkemotorer. 

Har du tanker om en WEB butikk, eller driver kundeservice der du har behov for å lagre og tilgjengeliggjøre informasjon til kundene så duger ikke SoMe.

Man skal heller ikke undervurdere det førsteinntrykket som kan gis med en god og informativ web side.

En WEB side er også en god kanal for å lette tilgangen til andre tjenester du ønsker å levere, og innlogging og sikkerhetskontroll starter ofte på en WEB side. 

WEB sider håndteres av vår partner Grafisk Senter i samarbeid med oss.

La oss samarbeide om å ta din bedrift inn i fremtiden

Kontakt oss for en uforpliktende prat, vi påtar oss aldri oppdrag uten at vi føler at vi kjenner kunden, og at vi faktisk kan bidra til økt verdiskapning.